17 aktuelle campingvogner for elbil
Drømmen om ferie med elbil og campingvogn er mer realistisk enn mange tror. Du trenger ikke være like ekstrem som Nils-Henrik Henningstad og familien. De kjørte ikke mindre enn 600 mil på sommerferien for to år siden. Og du kan gjøre ting enklere enn komiker Magnus Devold; han dro på campingvognferie med vogn, men uten bil!
Du kan enkelt og greit skaffe deg din egen campingvogn, og legge av gårde på Norgeseventyr med elbilen din. Mange av de mest populære elbilene har nemlig trekkraft nok til å dra flere av campingvognene som selges i det norske markedet.
Her er elbilene som kan trekke campingvogn:
Modell: | Tilhengervekt: |
Tesla Model X | 2 250 kg |
Audi e‑tron 50/55 Quattro | 1 800 kg |
Audi e‑tron Sportback 50/55 Quattro | 1 800 kg |
BMW iX3 (2020, ubekreftet) | 1 800 kg |
Mercedes-Benz EQC | 1 800 kg |
Volkswagen ID.4 (2020) | 1 600 kg |
Skoda Enyaq iV (2020) | 1 600 kg |
Hyundai IONIQ 5 | 1 600 kg |
Polestar 2 (2020) | 1 500 kg |
Volvo XC40 P8 Recharge (2020) | 1 500 kg |
Noen av modellene lanseres senere i 2020. Andre har vært på markedet en god stund. Felles for alle modellene på listen er at de har tilhengervekt på over 1 500 kilo. Det betyr at de har kapasitet til å trekke flere av de mest populære campingvognene som selges blant Norges Caravanbransjeforbunds medlemmer.
Elektriske vogner på gang
Lettere, mindre og innovative campingvogner er en tydelig trend blant produsentene. Spennende designmodeller er presentert de siste årene, deriblant verdens første el-campingvogn Dethleffs E.Home Coco. Den har batteri på 80 kwh og skal bidra med trekkraft i motbakkene. Det er foreløpig uklart når denne er klar for salg.
Også Knaus arbeider med å utvikle campingvogn med elmotor. Her er det foreløpig lite offentlig informasjon, men ifølge opplysninger fra den norske importøren vil vognen bli presentert i løpet av det neste året.
Økt interesse fra elbileiere
Christian Apenæs hos campingvognimportøren Knaus Tabbert Norge forteller om økende interesse for campingvogn til elbiler. — Bransjen får flere spørsmål omkring dette, forteller han. — Og siden man nå opplever muligheten for at elbiler kan frakte tyngre vogner, er dette veldig positivt-
Knaus Tabbert har hatt en teknologisk utvikling med både Travelino og Deseo med hensyn til bruk av lette materialer. Deseo vil fortsette i serieproduksjon. Travelino vil ikke bli produsert for modellår 2021.
Kjørte 140 mil med tre vogner
Elbilforeningen kjørte i fjor en stor test hvor de kjørte Audi e‑tron, Mercedes-Benz EQC og Tesla X med campingvogn. Testsjef Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening var med på den 1 381 kilometer lange testen og skaffet seg verdifull erfaring han deler med sine medlemmer i elbilforeningen. Les mer om testen her
- Nå som flere kunder søker mot Norge som feriemål, opplever forhandlerne en sterk økning i etterspørselen etter det vi kaller «kjørevogner», for å kunne reise og oppleve alle de spennende og vakre stedene vårt langstrakte land kan tilby. Det er grunn til å anta at med det økende antall elbiler blant kundene, så er nok også de en stadig mer aktuell målgruppe for caravanbransjen, sier Merete Nilssen i Lara Fritid, som er importør for Hobby campingvogner.
Økt interesse for mindre campingvogner
Også hos Perry & Williams Caravan Råde er det økt interesse for campingvogner fra elbilister. — Vi merker en økt interesse for campingvogner som passer til elbiler. Det handler mye om vekt. Vi merker at flere og flere vanlige biler har mindre hengervekt på grunn av utslipp. Også her er det større interesse for mindre campingvogner, sier daglig leder Sverre Olsen hos Perry & Williams Caravan.
Tekno Maskin AS er en av landets største forhandlere på campingvogner. Daglig leder Thor Kristian Nordhagen forteller om en klar trend med både elbileiere og hybrideiere som søker mindre og lettere vogner: — Vi merker stadig økende fokus på, små lette kjørevogner. Det gjelder både for hybridbiler og elbiler. I tillegg til noen mindre personbiler med lav hengervekt, forteller Nordhagen.
- Noen fabrikanter jobber veldig godt med å få til andre lettere materialer og bygge campingvogner med. Knaus Travelino er et godt eksempel. Det er ei vogn som markedet begynner å få øynene opp for. Adria har også en modell som heter Action. Den kommer i ulike utgaver, og er alltid en vinner som kompakt kjørevogn. Dette er en av vår mestselgende vogn, sier Nordhagen.
Her er 17 aktuelle campingvogner, rangert med tillatt totalvekt:
Modell | Tillatt totalvekt | Kjørevekt | Pris fra |
---|---|---|---|
Adria Action 361 LH | 1 100 kg | 952 kg | 247 900 |
Dethleffs C Joy 420 QSH | 1 100 kg | 916 kg | 179 000 |
Weinsberg CaraOne 420 QD | 1 100 kg | 960 kg | 220 000 |
T@B 400 | 1 200 kg | 980 kg | 265 000 |
Dethleffs C go UP 465 KR | 1 500 kg | 1 237 kg | 264 000 |
Dethleffs Camper 460 EL | 1 500 kg | 1 260 kg | 282 000 |
Knaus DESEO 400 TR | 1 500 kg | 1 320 kg | 340 000 |
Hobby De Luxe 495 WFB | 1 500 kg | 1 282 kg | 315 600 |
Fendt Bianco Activ 390 FHS | 1 500 kg | 1 143 kg | 274 400 |
Hobby De Luxe 545 KMF | 1 600 kg | 1 414 kg | 318 800 |
Hobby Prestige 560 WFU | 1 600 kg | 1 466 kg | 368 000 |
Fendt Tendenza 515 SG | 1 600 kg | 1 460 kg | 352 400 |
Dethleffs Nomad 490 BLF | 1 700 kg | 1 380 kg | 353 000 |
Knaus SPORT 580 QS SE | 1 700 kg | 1 380 kg | 320 000 |
Fendt Opal 560 SG | 1 700 kg | 1 488 kg | 386 900 |
Adria Adora 613 HAT | 1 700 kg | 1 560 kg | 364 900 |
Adria Alpina 663 UK | 1 900 kg | 1 755 kg | 481 900 |
Alle priser en inkl. mva.
Tillatt totalvekt er oppgitt i vognkortet. Dette er vekten du må ta hensyn til når du skal regne ut totalvekt bil/vogn.
Kjørevekt inneholder jf. EU-direktiv 1230/2012 vognens egenvekt og følgende grunnutstyr: Fylt drikkevannstank og en 11 kg 100 % fylt gassflaske av stål, samt en kabeltrommel.