Byttet ut båten med bobil
Salget av nye bobiler har økt betydelig de siste fem årene. Nå er det mer enn 50.000 bobiler i Norge. Statistikken som forteller om antall bobiler i forhold til innbyggertallet, viser at Norge troner øverst på tronen i Europa. Pr. 1 000 innbyggere er det 9,2 bobiler i Norge.
Veldig væravhengig til sjøs
- Det opplevdes dessuten som veldig væravhengig å bruke båt, innrømmer pappa André Bjore. Kona Darleen og barna Iselin (9) og Martine (13) nikker samstemt. Det ble litt slitsomt på lengre turer dersom været ikke var optimalt. — Dessuten fikk vi jo i stor grad bare sett de samme stedene. Det ble litt kjedelig i lengden, sier Darleen.
Fabrikkbesøk
Slitasje på de samme stedene er lite sannsynlig når bobilen tas i bruk for alvor. I sommer skal de på tre uker langtur med Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia og Norge som feriemål.
- Vi har blant annet lagt inn et besøk på bobilfabrikken i Tyskland. Det blir spennende å se hvordan de bygger disse bilene, sier pappa som trolig gleder seg mest til dette besøket. For jentene i familien er nok sol og bad noe som sees mer frem til. Tanken på å parkere ved havet og ta morgenbadet bare noen meter unna bobilen frister hele familien.
Med seg har de alt de trenger til langturen. Den velutstyrte tyske bobilen de har kjøpt har alt de behøver, med egen dusj, eget toalett, kjøkken og to romslige senger. I tillegg lager de camp under den elektriske markisen de kjører ut når de parkerer. Her er det plass til både bord, stoler og grill.
Helårsbruk
Familien har ingen planer om å legge presenning over den nyinnkjøpte bobilen når temperaturen synker til høsten. Planen er nemlig å bruke den året rundt.
- Vi har lyst å prøve den på fjellet til skidestinasjoner i vinter. Bilen er veldig godt isolert og er bygget for vinterbruk. Men det blir jo litt spennende å se hvordan det vil fungere i minus tjue, sier André og Darleen.
Prøvetur til Danmark
Familien har aldri vært på skikkelig langtur med bobil før. Men de fikk en fin testuke tidligere i sommer. Da ble det 180 fine mil, med Danmark som reisemål.
- Det var en veldig positiv erfaring. Jeg trodde man skulle bli mer sliten av å kjøre lenge, men man sitter jo så høyt og godt i disse bilene at kjøringen går om en lek, sier André.
Det er foreløpig bare han som har lov å kjøre den store bobilen som er klassifisert som lett lastebil. Men Darleen innrømmer at det frister å ta klasse C1.
- Jeg har prøvekjørt litt, røper hun.
Nå gleder alle seg veldig til avreise. Første stopp er i Sverige på campingplassen Daftö, like sør for Strømstad. — Vi syntes alle det var fint med båt også, men alt er så mye enklere med bobil. Campingplassene er veldig godt tilrettelagt for barnefamilier. Det betyr mye for oss når vi velger hvor vi legger feriedagene, sier André og Darleen.
Kjekt å vite:
- Våre tre nordligste fylker har de mest bobilglade innbyggerne; Troms har 21,4 bobiler pr. 1 000 innbyggere, Nordland har 20,4 og Finnmark 17,4.
- I 2008 var det registrert 24 811 bobiler i Norge.
- Pr. 31. desember 2017 var det registrert 48 422 bobiler.
- Det er salget av de store bobilene med egenvekt på over 3 500 kilo som øker mest.
- En norskregistrert bobil kjører i overkant av 6 000 km i året.