Derfor er vi nordmenn kjerringa mot strømmen!
Bobilselger Tommy Østli ved Oslo Caravan på Kløfta utenfor Oslo bekrefter trenden i det norske bobilmarkedet: Kundene velger i stadig større grad større og dyrere biler. Dessuten opplever han ofte helt nye kundegrupper som entrer døren til salgshallen. – Jeg opplever at kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker. Det er nok en trend at kapitalsterke mennesker – som gjerne har hytte og båt allerede – nå også investerer i bobil. Det forklarer noe av årsaken til at det er salget av de tunge og gjerne dyrere bilene over 3,5 tonn som har økt mest i 2018, sier Tommy Østli.
Kjerringa mot strømmen
Og i så måte går Norge i en helt annen retning i forhold til våre naboer i Europa. – Vi følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB). — Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere bybobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha. Norge er rett og slett kjerringa mot strømmen, sier Holm.
I 2018 ble det registrert 4 166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I 2015 ble det solgt 2 772 nye bobiler. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært meget sterk. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler og i løpet av disse 20 årene har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014.
Prislapp over 1,5 mill.
- Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm. Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.
Den typiske kunden er fortsatt et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass. — Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3 500 kilo, sier Holm.
Nye brukergrupper
- Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobilen både til ferie og fritid, forteller Tommy Østli hos Oslo Caravan på Kløfta.
Aktive familier
Han selger bobiler til småbarnsfamilier som ønsker å være mer aktive i ferien, til hundeentusiaster som bruker bobilen til løp eller utstilling, til syklister og skientusiaster. — Det er liksom blitt litt trendy med bobil. Harrystempelet er definitivt visket bort. Familier kjøper ofte bobil som benyttes i relasjon til aktiviteter som barna driver med. Det kan være motorsport, fotball eller sykling. Familiene sparer enorme utgifter på overnatting når de benytter egen bobil. I tillegg er det jo veldig praktisk å kunne ha overnattingen like ved arenaen, avslutter Tommy Østli hos Oslo Caravan.
Slik gikk det i 2018
Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer ett. Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse. Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble flest eiere av nye bobiler i Norge i 2018.
Disse fylkene hadde størst økning i prosent av nye bobiler i 2018:
Fylke | 2017 | 2018 | Økning |
*Oslo | 40 | 69 | 72,50 % |
Sogn & Fjordane | 59 | 82 | 39,00 % |
Aust-Agder | 85 | 108 | 27,10 % |
Akershus | 240 | 298 | 24,20 % |
Buskerund | 133 | 161 | 21,10 % |
*Oslo hadde størst nedgang i prosent i 2017. I 2018 hadde fylket størst økning i prosent.
Disse fylkene fikk flest eiere av nye bobiler i 2018:
Fylke | 2017 | 2018 | Økning |
Møre & Romsdal | 373 | 437 | 17,20 % |
Trøndelag | 366 | 427 | 16,70 % |
Hordaland | 408 | 427 | 4,70 % |
Nordland | 334 | 389 | 16,50 % |
Rogaland | 337 | 365 | 8,80 % |
Akershus | 240 | 298 | 24,20 % |
Troms | 263 | 294 | 11,80 % |
Ved utgangen av 2018 var det 49 667 bobiler som stod på norske skilter. Noen bobileiere velger å avskilte bobilen i perioder av året hvor den ikke er i bruk.