Feil dekkvalg kan bli dyrt og farlig!
De aller fleste bobilene er skodd med riktig gummi som sørger for trygg og god kontakt med asfalten.
Men det finnes unntak her som med personbiler. Ekspertens råd er tydelig; styr unna enkle og billige løsninger – det kan bli dyrt i det lange løpet.
Noen går i fellen med å velge helårsdekk som de kjører med både sommer og vinter. Andre kjøper økonomidekk som er for svake i konstruksjonen til å tåle bobilens vekt og belastning.
- Lytt til bobilforhandlerens råd. Forhandlerne er godt skolert og opptatt av å finne riktig dekk til de ulike modellene, sier Arnfinn Vedlog i Starco Norge. Han har mange års erfaring med dekk til bobiler. Starco Norge er både importør og grossist av dekk og felger til bobiler. — Kravene til dekk for en bobil er annerledes enn en personbil. Den er mer ømfintlig både når det gjelder støy og komfort. Bobilforhandlerne er godt skolert i disse problemstillingene og vet som regel nøyaktig hvilke dekk som passer best til ulike bobilmodeller, sier Vedlog.
Riktig belastningskode
I det norske markedet leveres det aller meste av nye bobiler med spesialdesignede bobildekk fra anerkjente dekkprodusenter. Disse har dekk med riktig belastningskode. — Dekkene fra produsentene med egne bobildekk er gode valg. Men det finnes gode alternativer fra andre produsenter som egner seg like bra. Bobildekk er i prinsippet bygd på samme måte som varebildekk. Og her finnes det mange aktører med gode alternativer. Dessuten kan det ha skjedd mye fra du kjøpte din bobil til du neste gang skal ha nye dekk. Kanskje det er kommet flere gode alternativer på markedet. Det kan være lurt å vurdere disse også, sier han.
Ikke gå på akkord med kvaliteten
Dekkeksperten understreker viktigheten av å bruke dekk som tåler belastningen bobil utsetter dekkene for. — Uansett hvilket merke kunder velger, sørg for at det er dekk med solid oppbygget dekkstamme. Gode dekk for bobiler har gjerne åtte lags oppbygging eller mer. Generelt får man det man betaler for. Rimeligere dekk med svak stamme kan føre til at dekkvalget kan bli en dyrekjøpt erfaring. I verstefall kan man oppleve at «cordene» i dekket strekker seg og resultatet på sikt er ubalanserte dekk. Og ny balansering koster penger. Mitt klare råd til bobilkundene er å ikke gå på akkord med kvaliteten. Stammestivheten på dekkene er helt avgjørende for kvaliteten, sier han.
Forhandlerne har mye kunnskap
Arnfinn Vedlog mener dekk til bobiler er et område som er erfaringsbasert. Derfor mener han det er lurt å lytte til forhandlerne som har lang erfaring på området. — Også vi som er importør og grossist på bobildekk henter erfaringer fra forhandlerne. Det er de som har direkte kontakt med kundene som har prøvd de ulike alternativene. Det gir oss og forhandlerne verdifull kunnskap om hvilke dekk som passer best til de ulike modellene.
Styr unna helårsdekk
Undersøkelser vi at nordmenn bruker bobilen gjennom hele året i større grad enn tidligere. Solide biler med god isolering og riktig utstyr for vinterbruk bidrar til helårsbruk. Arnfinn Vedlog sier at salget av vinterdekk til bobiler har økt betydelig de siste to årene. Dekkeksperten advarer mot bruk av såkalte helårsdekk.
- Selv om dekkene er merket med «M+S», som betyr at de også er beregnet for kjøring på vinteren, er det ingen grunn til å anta at de fungerer her hos oss i Norden. Dette er dekk produsert for sørlige deler av verden, hvor det er helt andre forhold enn her i nord. Som regel er slike dekk helt ubrukelige i våre forhold og tilbyr dårlige egenskaper både på sommeren og på vinteren. Det samme gjelder for bobiler som med personbiler; vi anbefaler på det aller sterkeste to sett med dekk: Ett med vinterdekk og ett med sommerdekk. Det gir de beste egenskapene og den største sikkerheten i begge årstider, sier Arnfinn Vedlog.
Han advarer også mot bruk av piggfrie vinterdekk på sommerføre. Det er direkte trafikkfarlig: — Det er godt dokumentert at bremselengden øker betydelig med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Dekkenes kjøres varm og får dårlige egenskaper, avslutter Arnfinn Vedlog.