-Fører caravankundene bak lyset!
Norges Caravanbransjeforbund advarer norske forbrukere mot bruk av risikofylt parallellimport når de skal kjøpe ny bobil eller campingvogn. Det som i utgangspunktet kan se ut som et røverkjøp gjennom en uautorisert forhandler, kan i det lengre løpet bli en svært kostbar affære med utgifter du ikke hadde tatt med i det opprinnelige regnestykket.
- Å handle bobil til millionbeløp via en forhandler som fraskriver seg alt garantiansvar, er å gamble med sparepengene, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).
Han får støtte av bransjeforbundets juridiske ekspert Alexander Rukin: — Min påstand er at det man eventuelt sparer på å importere, taper man fort den dagen problemene melder seg, sier han.
Ingen rettigheter
Har du som kunde valgt å kjøpe bobil eller vogn i utlandet har du ingen rettigheter etter norsk forbrukerkjøpslov. Handler du i Norge hos en autorisert NCB-forhandler har du opptil fem års reklamasjonsrett, noe du ikke får i utlandet. — Reklamasjon på feil og mangler ved gjenstand kjøpt utenfor Norge må rettes til den utenlandske forhandleren, sier Rukin.
Må til utlandet
En NCB-forhandler har ingen plikt til å hjelpe deg hvis du har handlet bobilen eller vognen i utlandet, selv om forhandleren selger samme merke som du har importert. Dette gjelder både garantiarbeid og reklamasjoner. – Våre medlemmer vil naturligvis kunne hjelpe forutsatt at det finnes ledig kapasitet og mot at kunden betaler for hjelpen han mottar, sier Geir Holm.
Vepsebol
Å tro at du kan få dekket utgiftene gjennom den norske importøren er som å tro på julenissen: — Utgiftene må kunden selv kreve refundert av den utenlandske forhandlere, så lenge det finnes juridisk grunnlag for det. Kanskje kan en utenlandsk forhandler gå med på at bilen blir reparert i Norge, men i de aller fleste tilfellene vil nok den utenlandske forhandleren si at ja, greit, kom hit med bilen så skal vi se på den. Det kan jo bli både dyrt og tidkrevende, sier advokat Rukin. Han mener dette med import av bobiler og vogner fort kan være å stikke en hånd inn i et vepsebol.
En av årsakene til at Norges Caravanbransjeforbund mener parallellimport er som et vepsebol ligger i en slu løsning aktørene bak parallellimport har klekket ut. I kontrakten du underskriver er det ikke uvanlig at du som kunde også står oppført som importør for kjøretøyet. Det medfører ikke bare til at du ikke har noen rettigheter hos den offisielle norske importøren, men også at du faktisk er ansvarlig for feil og mangler når kjøretøyet selges privat videre i Norge. — Dette er det svært få som er klar over, og som fort kan bli svindyrt. For som selger er man ansvarlig for varen i 2 år, selv om det skjer eierbytter, påpeker Geir Holm.
6 grunner til å styre unna
1. Du har IKKE samme rettigheter
Har du som kunde valgt å kjøpe en bobil eller vogn i utlandet har du ingen rettigheter etter norsk forbrukerkjøpslov. Handler du i Norge hos en autorisert NCB-forhandler har du opp til fem års reklamasjonsrett hvilket du ikke får i utlandet. Reklamasjon på feil og mangler ved gjenstand kjøpt utenfor Norge må rettes til den utenlandske forhandleren.
2. Du står som importør selv og kan få store utgifter
Flere aktører som selger parallellimporterte bobiler og campingvogner formulerer kjøpskontrakten slik at du som kunde står som importør selv. Det kan by på store problemer og utgifter dersom du selger din parallellimporterte bobil eller campingvogn videre i Norge. Dette er det svært få som er klar over, og som fort kan bli svindyrt. For som selger er man da ansvarlig for varen i 2 år, selv om det skjer eierbytter.
3. Ingen plikt for forhandleren
En NCB-forhandler har ingen plikt til å hjelpe deg hvis du har handlet bobilen eller vogna i utlandet selv om forhandleren selger samme merke som du har importert. Dette gjelder både garantiarbeid og reklamasjoner. Men en NCB-forhandler vil kunne hjelpe forutsatt at det finnes ledig kapasitet mot at kunden betaler for hjelpen han mottar.
4. Kostbare garantireparasjoner
Ettersom du ikke har krav på å få utbedret en parallellimportert bobil eller campingvogn i Norge, må du til utlandet for å få utbedret en eventuell reklamasjon. Det kan i mange tilfeller bety store ekstrakostnader forbundet med reise utenlands. Tid tar det også, sammenliknet med å bruke NCB-forhandlere.
5. Fukttest en utfordring
Hvis ikke vogner og bobiler følger garantikravene om årlig fukttest, bortfaller fuktgarantien, og dermed kan eierne selv bli stående økonomisk ansvarlige for kostbare fuktskader. Et annet aspekt er at mange NCB-forhandlere, spesielt de som tilhører en kjede, ikke får lov til å røre parallell- eller bruktimporterte bobiler. For ved for eksempel å ta en tetthetskontroll (fukttest), stemple i serviceheftet og sende det inn til produsenten, overføres plutselig ansvaret for denne bobilen til forhandleren som har gjort denne jobben.
6. Lavere annenhåndsverdi
En hel del av NCB-forhandlerne vil ikke ta en importert bobil eller vogn i innbytte. Dermed vil i mange tilfeller en parallellimportert bobil eller vogn ha lavere annenhåndsverdi enn en som er kjøpt i Norge av autorisert NCB-forhandler.