Her er bobiltypene du kan velge mellom
Tor Alvern hos Abobil.no har jobbet med bobiler i 15 år og har skaffet seg mange gode erfaringer om de ulike bobiltypene. Forhandleren ved Bryne i Rogaland blir ivrig når vi spør om gode råd for de som skal kjøpe bobil for første gang. Det er liten grunn til å så tvil om kompetansen og kunnskapen. Tor vet hva han snakker om. — Jeg lever og ånder for bobiler. Det er noe jeg virkelig liker å drive med, sier han. Og de gode tipsene nærmest flommer ut av entusiasten når vi stiller spørsmålene mange uerfarne har.
Tor Alvern deler bobilene inn i fire ulike kategorier:
1. Delintegrert
2. Helintegrert
3. Alkovebil
4. Bybobil
Kategori 1 – delintegrert: Er folkets favoritt
- Den delintegrerte bilen er den mest populære i Norge. Den utgjør godt over halvparten av salget. Den delintegrerte er også den mest populære i Europa. Disse bilene koster gjerne fra 700 000 kroner til 1,4 millioner kroner i Norge. De har som regel dobbeltseng bak i bilen. Foran er det romslig og god plass, forteller Alvern.
- Sett utenifra ser man at den delintegrerte bilen har et fint og helhetlig design hvor førerhuset og bodelen er smeltet sammen på en strømlinjet måte. Et trent øye ser at dette dreier seg om en «varebil» med en påmontert «campingvogn» på planet. Men det utføres så smidig at det kreves litt erfaring for å se dette. Innvendig fører dette til den romslige plassen i området ved førerhuset og foran i boenheten, forteller han.
Et godt voksent par
- De aller fleste delintegrerte bilene er designet med dobbeltseng bak og velges av et godt voksent par som drar alene på tur. Disse utgjør fortsatt majoriteten av kundene, forteller Alvern. — De litt opp i årene synes det er litt pes dersom man må klatre opp i en seng. Dobbeltseng bak i bilen er derfor den klart mest attraktive løsningen for denne kundegruppen. Den praktiske løsningen er enten midtplassert dobbeltseng, eller to enkeltsenger som også kan bygges sammen i midten på natten. 90 prosent av kundene velger en av disse to sengeløsningene.
Det er også mulig å få disse bilene med tverrstilt seng bak, men det betyr at den som sover innerst må klatre over partneren dersom det for eksempel er duket for toalettbesøk på natten. Det er en løsning de fleste velger bort.
Senkeseng foran populært
- Det er blitt stadig mer populært å velge såkalt senkeseng foran i bobilen. Den kan benyttes av barnebarn eller et vennepar dersom man har gjester med på reisen av og til. Senkesengen er plassert oppe under taket, og heises lavere til natten når den skal brukes, forteller Alvern. — Men vær obs på at senkeseng øker vekten på bobilen og kan dermed føre til lavere nyttelast i noen tilfeller.
Kategori 2 – helintegrert: Den øker mest i Norge
Helintegrerte bobiler har økt mest i popularitet i Norge de siste årene. Disse bilene har gjerne prislapp på nærmere to millioner kroner. Samtidig kan du få en fin helintegrert bobil fra 950 000 kroner, noe som trolig er nærmere en gjennomsnittlig pris på ny bobil i dag, om vi ser på alle ulike modeller samlet.
- Selve bildelen er ikke like synlig på den helintegrerte som på den delintegrerte. Hele chassiset er integrert i boenheten. Mange synes bobilen får det fineste designet med denne tekniske konstruksjonen, og velger derfor denne. I tillegg får man en fantastisk panoramautsikt fra fører- og passasjerplass, takket være en bredere front, forklarer Tor Alvern. Denne typen gir også en følelse av best plass foran – noe som er tilfelle på grunn av konstruksjonen. Den helintegrerte bobilen har fin løsning med kapteinstoler foran enkelt som kan dreies 180 grader, slik at de utgjør en del av sittegruppen foran. Dette har også de delintegrerte.
Større frontflate
Planløsningen bak i selve boenheten er i stor grad lik på delintegrert bobil, med dobbeltseng bakerst. Det er først og fremst designet foran i bobilen som er ulik. I tillegg kan den helintegrerte bilen isoleres helt frem til førerhuset. Det kan man ikke på øvrige typer. Og man kan få varme i gulvet helt frem til fronten på de helintegrerte bilene.
På minussiden kan en litt mindre aerodynamisk front noteres. Den store frontflaten på den helintegrerte bilen fanger mer luft og gir noe høyere drivstoffutgifter. — Man kan være klar over at det kan være høyere forbruk på denne, men i det store bildet er det marginale forskjeller. Kanskje det utgjør en tusenlapp på den lange ferieturen sørover i Europa, sier Alvern.
Kategori 3 – alkovebilen: Den klassiske bobilen
Alkovebilen skiller seg mest ut, med et synlig overbygg over førerhuset. Her har man plassert en dobbeltseng. — Alkovebilen er den klassiske bobilen. Det var denne som var mest populær for noen år tilbake. Her ser man mer tydelig at konstruksjonen er en «campingvogn» som er plassert oppå planet bak. Alkovebilene er veldig populære i utleiemarkedet på grunn av de mange soveplassene. Det er ikke uvanlig med soveplass til fem personer eller flere i en slik bil. Alkovebilene passer spesielt godt til barnefamilier som ønsker to separate soveområder, forklarer Alvern. I en alkovebobil kan barna ta tidlig kveld og får sin uforstyrrede sovedel oppe i alkoven når forhenget er trukket for.
Køyeseng bak
- Det mest populære bilene er på ca. sju meter, og har gjerne køyeseng bak. Aerodynamikken er ikke like god på denne som på den delintegrerte, på grunn av overbygget, og man må regne med noe høyere forbruk på alkovebilen. Prislappen varierer mellom 700 000 kroner og 1,3 millioner kroner, sier han.
Kategori 4 – bybobilen: Smart og praktisk
Ifølge Tor Alvern har bybobilen alltid vært der, men aldri slått helt an i Norge. Men ellers i Europa er bybobilen super populær. — Bybobilen er en tradisjonell varebil som er innredet som en campingbil. Den er fantastisk kompakt. Mange velger opp til seks meter som er en grense på ferger. Det koster ganske mye mer å kjøre ferge med bobiler over denne lengden. Bak i boenheten er det ikke så veldig mange alternativer når vi har med en såpass kompakt bil å gjøre. De aller fleste har tverrstilt seng helt bakerst. Disse er opp til 184 centimeter lang, og det kan gjerne de langbente merke seg.
Har sine begrensninger
Det finnes noen andre løsninger, men tverrstilt seng er det suverent mest vanlige. Med tanke på lengde og bredde er det begrenset hva man kan få til i en slik bil, derfor blir det fleste svært like. Det er også en utfordring å få bybobilene registrert for flere enn to personer. Det setter også en begrensning. Vanlig pris på en bybobil er fra 700 000 kroner til 950.000 kroner. — Vi ser også at noen bruker bybobilen som fremkomstmiddel i hverdagen, i tillegg til at den er feriebil. Da vil de gjerne ha den registrert for fire, men det er altså litt utfordrende å få til, sier Alvern.
Smart og praktisk
- Bybobilen er i grunn en smart og praktisk bobil. Men i Norge har vi god plass og kundene ønsker at bobilen skal være registrert for flere enn to personer. Om vi legger et avgiftssystem som gir disse noe høyere pris i Norge sammenliknet med andre alternativer, skjønner vi at bybobilen ikke er blitt en storselger i Norge.
Finn ut hva du skal bruke bobilen til
Tor Alvern har et klart råd til alle som går rundt med planer om å kjøpe ny bobil: — Finn ut hva du skal bruke bobilen til og hvordan du skal bruke den.
Våre selgere spør alltid kunden hva de skal bruke bobilen til. Vi prøver å lytte mer enn vi prater i den første fasen, for å kartlegge kundens behov. Erfaringene viser at førstegangskjøperne som regel har dannet seg et godt bilde av egne behov, forteller han.
Sjekk ut ditt behov
Han spør kundene om de skal bruke den bare i sommerhalvåret, eller om den skal brukes også i de kalde vintermånedene. Hvor mange kilometer de kjører per sesong spiller også inn i valget. Skal de ha med seg barn? Hvilken prisklasse har de siktet seg inn på? Er det stort behov for bagasje? Alt er viktige detaljer som avgjør om du treffer godt på ditt første bobilkjøp. Når vi har svarene på alt dette kan vi gi kundene konkrete tips.
- Tenk gjerne gjennom hva dere konkret skal ha med dere på en lengre ferietur. Da er det enklere å finne nøyaktig den bobilen som passer beste for dere. Campingmøbler og grill tar jo mye plass, så det må man ta høyde for, avslutter Tor Alvern hos Abobil.no.