Her finner du de mest populære bobiltypene
Bobilekspert og bobilentusiast Tor Alvern har gjort bobiler til sitt levebrød, og få har like stor kunnskap om dette ferie- og fritidskonseptet som eieren av Abobil.no på Bryne. Vi ba Tor ta oss med inn i bobiluniversets inndeling av de ulike typene som selges i det norske markedet.
Det ble nylig klart at prisene i Norge på nye bobiler ikke endres vesentlig i 2020. Det er gode nyheter for både kundene og bobilforhandlerne.
Bobilene som selges i Norge deles inn i fire kategorier:
- Helintegrert
- Delintegrert
- Bybobil
- Alkovebil
- Det selges klart mest av de tre første på denne listen, sier Tor. Han avslører at salget av nye bobiler i Norge består av 58 prosent delintegrerte bobiler, 25 prosent helintegrerte, 13 prosent bybobiler og bare 4 prosent alkovebiler.
Kategori 1 – Helintegrert: Den luksuriøse bobilen
Helintegrerte bobiler er de mest luksuriøse, ofte med det fineste designet og det beste utstyret. Disse har økt mest i popularitet i Norge de siste årene og koster nå fra 950 000 kroner og opp til flere millioner.
- Selve bildelen er ikke like synlig på den helintegrerte som på den delintegrerte. Hele chassiset er integrert i boenheten. Mange synes bobilen får det fineste designet med denne tekniske konstruksjonen, og velger derfor denne. I tillegg får man en fantastisk panoramautsikt fra fører- og passasjerplass, takket være en bredere front. Denne typen gir også en følelse av best plass foran, noe som er tilfelle på grunn av konstruksjonen. Den helintegrerte bobilen har fin løsning med kapteinstoler foran enkelt som kan dreies 180 grader, slik at de utgjør en del av sittegruppen foran. Dette har forøvrig også de delintegrerte bilene.
Isolasjon i førerhuset
Planløsningen bak i selve boenheten er i stor grad lik på helintegrerte bobiler, med dobbeltseng bakerst. Det er først og fremst designet foran i bilen som er ulikt. I tillegg isoleres den helintegrerte bilen helt frem til førerhuset. Det kan man ikke på den delintegrerte. Og man kan få varme i gulvet helt frem til fronten på de helintegrerte bobilene.
- Man kan være klar over at det kan være et er høyere forbruk på denne, men i det store bildet er det marginale forskjeller. Kanskje det utgjør en tusenlapp på den lange ferieturen, sier Alvern.
De store integrerte bobilene leveres i all hovedsak med dør foran kun på førersiden, og ikke på begge sider, som på den delintegrerte. — Det er litt smak og behag hva folk foretrekker. Noen synes det er greit med dør på begge sider, mens andre synes det er greit å bruke døren inn til selve boenheten.
Kategori 2 – Delintegrert: Nordmenn elsker den
- Den delintegrerte bobilen er den klart mest populære i Norge. Den utgjør godt over halvparten av salget. Den er også den mest populære i Europa. Disse bilene koster gjerne fra 700 000 kroner til 1,4 millioner kroner. De har som regel dobbeltseng bak. Foran er det romslig og god plass, forteller Alvern.
- På utsiden ser man at den delintegrerte bobilen har et fint og helhetlig design hvor førerhuset og bodelen er smeltet sammen på en strømlinjet måte. Et trent øye ser at dette dreier seg om en varebil eller lastebil med campingvogn påmontert på planet. Men det utføres så smidig at det kreves litt erfaring for å se dette. Innvendig fører dette til den romslige plassen i området ved førerhuset og foran i boenheten, forteller han.
Velges av godt voksne par
- De aller fleste delintegrerte bobilene er designet med dobbeltseng bak og velges av godt voksne par som drar alene på tur. Disse utgjør fortsatt majoriteten av kundene, forteller Alvern.
- De litt opp i årene synes det er litt pes dersom man må klatre opp i en seng. Dobbeltseng bak i bilen er derfor den klart mest attraktive løsningen for disse. Den praktiske løsningen er enten midtplassert dobbeltseng, eller to enkeltsenger som også kan bygges sammen i midten på natten. 90 prosent av kundene velger en av disse to løsningene.
- Det er også mulig å få disse bilene med tverrstilt seng bak, men det betyr at den som sover innerst må klatre over partneren dersom det for eksempel er duket for toalettbesøk på natten. Det er en løsning de fleste velger bort.
- Det er blitt stadig mer populært å velge såkalt senkeseng foran i bobilen. Den kan benyttes av barnebarn eller et vennepar dersom man har gjester med på reisen av og til. Senkesengen er plassert oppe under taket, og heises lavere til natten når den skal brukes, forteller han.
Kategori 3 – bybobilen: Plass, smidighet og økonomi er nøkkelord
Bybobilen har ifølge Alvern alltid vært der, men aldri slått helt an i Norge. Utover i Europa er den imidlertid mer populær. Plass, smidighet og økonomi er nøkkelord.
- Bybobilen er en tradisjonell varebil som er innredet som en campingbil. Den er fantastisk kompakt. Mange velger opp til seks meter, som er en grense på ferger. Det koster ganske mye mer å kjøre ferge med biler over denne lengden, så her er det penger å spare for den økonomiske.
Det finnes noen andre sengeløsninger, men tverrstilt seng er det suverent mest vanlige. Med tanke på lengde og bredde er det begrenset hva man kan få til i en slik bil, så derfor blir det fleste svært like. Det er også en utfordring å få bybobilene registrert for flere enn to personer. Det setter også en begrensning.
Vanlig pris på en bybobil er fra 700 000 til 950 000 kroner.
- Vi ser også at noen bruker bybobilen som fremkomstmiddel i hverdagen, i tillegg til at den er feriebil. Da vil de gjerne ha den registrert for fire, men det er altså litt utfordrende å få til, sier Alvern.
- Bybobilen er i grunn en smart og praktisk bobil. Men i Norge har vi god plass og kundene ønsker at bilen skal være registrert for flere. I tillegg til avgiftssystemet som gir disse noe høyere pris i Norge sammenliknet med andre alternativer, så skjønner vi at bybobilen ikke er blitt en storselger her hjemme.
Kategori 4 – alkovebil: Den gir flere sengeplasser
Alkovebilen skiller seg mest ut, med et synlig overbygg over førerhuset. Her har man plassert en dobbeltseng.
- Alkovebilen er den klassiske bobilen. Det var denne som var mest populær for noen år tilbake. Her ser man mer tydelig at konstruksjonen er en campingvogn som er plassert oppå planet bak. Alkovebilene er populære i utleiemarkedet på grunn av de mange soveplassene. Det er ikke uvanlig med soveplass til fem personer eller flere i en slik bil. Alkovebilene passer spesielt godt til barnefamilier som ønsker to separate soveområder. I en alkovebobil kan barna ta tidlig kveld og får sin uforstyrrede sovedel oppe i alkoven når forhenget er trukket for, forklarer han.
- De mest populære bilene er på ca. sju meter, med køyeseng bak. Aerodynamikken er ikke like god på denne som på den delintegrerte, på grunn av overbygget, og man må regne med noe høyere forbruk på alkovebilen. Prislappen varierer mellom 700 000 kroner og 1,3 millioner kroner, sier han.
- La bruksområdet avgjøre
Bobileksperten har et klart råd til alle som går rundt med planer om å kjøpe ny bobil: — Bruksområdet ditt avgjør hvilken type bil du skal investere i.
- Våre selgere spør alltid kunden hva de skal bruke bilen til. Vi prøver å lytte mer enn vi prater i den første fasen, for å kartlegge kundens behov. Erfaringene viser at førstegangskjøperne som regel har dannet seg et godt bilde av egne behov, sier Tor Alvern.
Her er typiske spørsmål han stiller førstegangskjøperen:
Skal bobilen brukes bare i sommerhalvåret, eller skal den brukes også i de kjøligere vintermånedene?
Hvor mange kilometer skal de kjøre pr. sesong?
Skal de ha med seg barn?
Hvilken prisklasse har de siktet seg inn på?
Hvor stort er behovet for bagasjeplass?
- Alt er viktige detaljer som avgjør om du treffer godt på ditt første bobilkjøp. Når vi har svarene på alt dette kan vi gi kundene konkrete tips.
- Tenk gjerne gjennom hva dere konkret skal ha med dere på en lengre ferietur. Da er det enklere å finne nøyaktig den bilen som passer beste for dere. Campingmøbler og grill tar jo mye plass, så da må man ta høyde for dette, sier Tor Alvern.