Idyllisk sommerdag ute ved kysten, hvor en bobil er parkert på marken og en familie camper ved siden av
En klimarapport viser at bobilen kommer godt ut som ferie- og fritidskonsept sammenlignet med cruise‑, charter‑, storby- og motorbåtferie når det gjelder klimagassutslipp. (Foto: Morten Broks)

Forskning viser at bobilen er ingen miljøversting!

Rapporten «Hvor klimavennlig er det å ta med seg hytta på ferie?» avslører at bobiler kommer bedre ut enn mange andre ferieformer sett med klimaøyne. Norges Caravanbransjeforbund mener bobilen må sees på som en ferieform, ikke et transportmiddel, og derfor få en egen avgiftsklasse.

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

Ferie med bobil er mye mer skånsomt mot miljøet enn både cruiseferie, chartertur til Syden, storbyferie og motorbåtferie langs Norskekysten. Norges Caravanbransjeforbund (NCB) mener bobiler – som ikke kan betegnes som transportmidler, men et feriekonsept som – må få en egen avgiftsklasse.

På oppdrag fra Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har Østfoldforskning utarbeidet et klimaregnskap knyttet til bruk av bobil, og sammenlignet dette med alternative ferie- og fritidsformer. Resultatene i klimarapporten «Hvor klimavennlig er det å ta med seg hytta på?» viser det åpenbare: Cruiseferien er verstingen og fjellturen til fots er snillest mot miljøet. Men rapporten slår også fast at ferie med bobil er mer miljøvennlig enn både chartertur til Syden, storbyferie og kanskje mest overraskende med ferie langs Norskekysten med motorbåt.

- Bobilen kommer godt ut som feriekonsept sammenliknet med både cruise‑, charter- og storby- og motorbåtferie når vi ser på klimagassutslippene knyttet til feriekonseptene
Mona Nilsen, Østfoldforskning

Ikke et transportmiddel

- Caravanbransjen har lenge vært veldig nysgjerrig på hvordan bobilen kommer ut i en slik miljørapport. Resultatene er omtrent som forventet. Bobilen forurenser når den kun vurderes som et kjøretøy, men vurdert som et ferie- og fritidskonsept blir bobilen et veldig mye bedre alternativ enn andre sammenlignbare ferieformer. Nå vil vi jobbe opp mot politikerne for å skape en forståelse for at bobilen ikke er et transportmiddel, men et ferie- og fritidskonsept, sier generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm.

Et stolpediagram som viser hvor mye de forskjellige transportformene forurenser. Cruiseferie forurenser desidert mest, men chartertur og båtferie kommer på de neste plassene
Som ferie- og fritidskonsept er bobilen mer skånsom mot miljøet enn f. eks. cruiseferie, storbyferie og motorbåtferie langs Norskekysten. (Illustrasjon Østfoldforskning)

Egen avgiftsklasse

- Bobilen brukes ikke som transportmiddel til jobben. Den brukes ikke til å kjøre barna i barnehagen eller på trening. Bobilen er og blir et ferie- og fritidskonsept på lik linje med fritidsbåter. Bobilen må derfor avgiftsbelegges med dette som utgangspunkt. Hvorfor skal bobiler beskattes mye tøffere enn fritidsbåter, når sistnevnte forurenser mer og det finnes adskillig flere motorbåter enn bobiler i Norge, spør generalsekretæren retorisk.

- Bobiler brukes ikke utelukkende til transport, men er snarere kjøretøy og hytte i ett. Det er viktig å understreke at bobil er en ferieform på lik linje med andre ferieformer som ferie på hytta, en feriereise til Syden med fly eller en bilferie med hotell, sier prosjektleder for denne undersøkelsen, Andreas Brekke hos Østfoldforskning.

En mann og en dame står foran en skjerm hvor de mest sannsynlig nylig har presentert klimarapporten rundt bruk av bobil og andre transportformer
Mona Nilsen, Østfoldforskning og Geir Holm, Norges Caravanbransjeforbund mener bobiler ikke utelukkende brukes til transport, men er et kjøretøy og hytte i ett. (Foto: Morten Broks)

Ville reist til Syden

- Vi vet også fra undersøkelse gjort av Kantar TNS2016 at bobilfolket sier de ville reist med fly til Syden dersom de ikke hadde hatt bobil. Det betyr at de ville forurenset mer om de valgte bort bobilen, sier Holm.

Venstre har flere ganger i forbindelse med forslag til statsbudsjett, senest i fjor høst, foreslått å fjerne de fordelene bobiler har med hensyn til engangsavgift. Bobilbransjen er redd for at en slik endring vil rasere en hel bransje som i stor grad er bygget på verdiskaping og arbeidsplasser i distriktene. — Et forslag som vil ryste bobil-Norge. En liknende, dramatisk avgiftsendring i Danmark raserte hele caravanbransjen. Vi snakker i stor grad om små familieeide bedrifter med lokal sysselsetting som kan forsvinne i Norge, sier Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

Fakta om undersøkelsen

  • «Hvor klimavennlig er det å ta med seg hytta på ferie?» Et klimagassregnskap for bobiler, er utført av Østfoldforskning som har 23 forskere med spisskompetanse på miljødokumentasjon og innovasjon.
  • Østfoldforskning fikk i oppdrag fra Norges Caravanbransjeforbund å finne ut hvor store klimagassutslipp aktivitetene i en bobil medfører sammenlignet med andre ferieformer.
  • Det er tatt utgangspunkt i en ukes ferie bestående av transport, overnatting, mat, og aktiviteter.
  • Forskerne tok utgangspunkt i vanene til bobilenes største forbruksgruppe, nemlig par i 60-årene.
  • Miljøstiftelsen Zero er blant aktørene i referansegruppen. Deres representant har vært Torfinn Belbo. Ellers har Jan Henrik Larsen, NHO Reiseliv, Tor Alvern, Bobilbransjen (Abobil​.no) og Lars Gunnar Furelid Tellnes, Østfoldforskning sittet i referansegruppen.

Hovedfunn i undersøkelsen

  • En bobilferie har litt større klimagassutslipp enn en tur til hytte ved sjøen. Mesteparten av utslippet er knyttet til kjøring med bobilen.
  • Til sammen gir én uke med bobilferie et utslipp på rett i underkant av 300 kg CO2 per person. Det er mye mindre enn det en typisk storbyferie gir.
  • For en storbyferie er transporten det aller viktigste, på grunn av flyreisen, men det er også betydelige klimagassutslipp knyttet til overnatting. Det skyldes at hoteller i storbyer ofte har høy energibruk per overnattingsdøgn, og at energikilden i de respektive landene har høye klimagassutslipp.
  • En båtferie langs norskekysten med motorbåt bidrar til enda litt større klimagassutslipp enn en storbyferie. Det er avhengig av hvor mye man kjører båten, men her er brukt rimelige antakelser om kjørelengde, om enn med en båt av en viss størrelse.
  • Den ferieformen som bidrar til suverent mest klimagassutslipp, er cruiseferie. Det gir ni ganger så store utslipp som nestemann på lista: charterferie til Syden.

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

    Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

    Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

    Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

    Nødvendige cookies

    Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

    Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

    Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

    Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

    Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.