
Nærmer vi oss slutten på en lang førerkortprosess?
For tiden pågår såkalt trilogforhandlinger (se egen rammesak) i EU om den nye førerkortdirektivet. I denne prosessen diskuteres en økning av tillatt totalvekt for kjøretøy fra 3 500 kg til 4 250 kg – et særdeles viktig spørsmål for hele den europeiske campingvogn- og bobilbransjen.
Utviklingen av kjøretøyene og skjerpede EU-krav til hvordan fritidskjøretøyene skal konstrueres har ført til vektøkning. Tekniske krav, særlig knyttet til sikkerhetssystemer, har gjort kjøretøyene sikrere, men også tyngre. Dette innebærer at grensen på 3 500 kg i mange tilfeller har utspilt sin rolle.
Er enighet
Det er enighet mellom EUs beslutningsorganer (Rådet, EU-parlamentet og EU-kommisjonen) om at tillatt totalvekt for førerkort klasse B bør økes fra 3 500 kg til 4 250 kg. Bobiler er et av få unntak fra det generelle kravet om at dette kun skal gjelde kjøretøy med utslippsfritt drivstoff.
Det pågår imidlertid en diskusjon om hvilke krav som skal stilles for å kunne kjøre et kjøretøy på 4 250 kg. — Våre svenske naboer sitter som kjent rundt forhandlingsbordene i EU, og det har gjort at vår svenske søsterorganisasjon, Husvogns- og Bobilbransjens Riksforbund (HRF) har bidratt med sine innspill i denne prosessen, forteller generalsekretær Geir Holm. En mulighet Norge ikke har.
Tre alternativer
Slik HRF leser forslagene, som nå diskuteres, finnes det tre hovedalternativer: Krav om opplæring. Krav om testing. Krav om automatisk oppgradering etter to år. HRF støtter fullt ut en automatisk oppgradering etter to år. Førerkortregler handler i bunn og grunn om trafikksikkerhet. I dag kan man med B‑førerkort allerede kjøre et kjøretøy på 3 500 kg med en tilhenger på opptil 750 kg, noe som tilsvarer en totalvekt på 4 250 kg. I det nye direktivet vil det ikke være tillatt å trekke en 750 kg tilhenger dersom kjøretøyets totalvekt er 4 250 kg. Dette betyr i praksis at den foreslåtte økningen av tillatt totalvekt faktisk vil føre til tryggere kjøretøykombinasjoner enn i dag.
- Det var hovedargumentet i vårt innspill, som vi gjorde sammen med Norsk Bobil & Caravan Club og Norsk Bobilforening, helt i starten av denne langdryge førerkortprosessen, forteller Holm.
Dette er trilogforhandlinger!
Trilogforhandlinger er en sentral del av EUs lovgivningsprosess. Disse uformelle møtene involverer tre hovedinstitusjoner: Europakommisjonen, Europaparlamentet og Rådet. Hensikten med trilogforhandlingene er å oppnå enighet om utformingen av ny lovgivning før den formelt vedtas. Denne prosessen bidrar til å effektivisere beslutningstakingen i EU.
For Norge, som ikke er medlem av EU, men en del av EØS-avtalen, kan det være utfordrende å få innsyn i og påvirke disse forhandlingene. Dette begrenser Norges muligheter til å påvirke utformingen av EUs regelverk, som ofte blir en del av EØS-lovgivningen og dermed påvirker norske forhold.
Trilogforhandlinger er dermed en viktig mekanisme i EUs lovgivningsprosess, som søker å forene ulike synspunkter og oppnå konsensus mellom EUs institusjoner.
Skaper byråkrati og økte kostnader
Å kreve tester eller opplæring i denne sammenhengen vil derfor kun medføre unødvendig byråkrati, økte kostnader og vil være kontraproduktivt for trafikksikkerheten. Husvogns- og Bobilbransjens Riksforbund er opptatt av å skape tryggere transportsystemer, men i dette tilfellet mener vi at krav om test eller opplæring kun vil føre til mer administrasjon, høyere kostnader og praktiske hindre for brukerne.
Husvogns- og Bobilbransjens Riksforbund oppfordrer derfor til at våre synspunkter tas i betraktning i den pågående trilogforhandlingene og støtter en automatisk oppgradering etter to år. Dersom resultatet av forhandlingene i EU blir at det overlates til medlemslandene å avgjøre om det skal stilles krav til test og/eller opplæring, anbefaler vi i første rekke en automatisk oppgradering etter to år og i andre rekke en oppkjøring tilsvarende kravene for B96.
Ingen ting er klart før alt er klart
- Det innebærer at du kan oppnå førerrett i klasse B96 om du har førerkort i klasse B, og har gjennomført minst syv timer med obligatorisk opplæring, forteller Holm som sier at Norges Caravanbransjeforbund støtter innspillene til HRF.
- Men når det gjelder endring av førerkortdirektivet er det bare en ting å si: Ingen ting er klart før alt er klart, avslutter Geir Holm.