Oppfordrer alle parter — vær løsningsorienterte!
- I utgangspunktet er jussen på vår side, ettersom vi i våre kontrakter har forbehold om for eksempel valutaendringer. Det betyr at det er kunden som i utgangspunktet må bære prisøkningen. Men vi må selvsagt bruke sunn fornuft, og juss + etikk + moral = fornuftige løsninger. Alle parter bør bidra med sitt, oppfordrer generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.
På grunn av svekket norsk krone mot euro, vil det bli prisøkning på allerede bestilte nye bobiler og campingvogner. Resultatet er at noen kunder krever å få annullert allerede inngåtte og signerte kontrakter.
Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, har vært i kontakt med både forhandlere og forbundets eksperter på det juridiske området. Jussen er klar på signerte kontrakter, hvor det er tatt høyde for blant annet valutasvingninger; Det er kunden som i utgangspunktet må bære prisøkningen.
Juss, etikk og moral = fornuftige løsninger!
- Men vi som bransje bør være opptatt av å finne løsninger til det beste for alle parter. Når vi er ute av denne krisen, skal bransjen fortsatt ha en positiv relasjon til kundene. Derfor oppfordrer NCB våre forhandlere til å være offensive i forhold til situasjonen som er oppstått. Med det mener vi at det er et mål om å komme frem til fornuftige løsninger sammen med kundene, sier Holm.
- I dag må vi forholde oss til at det har kommet endringer i valutasituasjonen. Det vil føre til prisøkning på de fleste nye bobilene som ble bestilt i fjor. Men juss er en ting – moral og etikk er noe annet. Vi må våge å ta med alle disse parameterne i denne diskusjonen, sier han.
Kan ikke løpe fra signerte kontrakter
Det er imidlertid ikke slik at kundene kan løpe fra kontraktene de har inngått med forhandlerne. Caravanbransjeforbundets juridiske ekspert, advokat Alexander Rukin, forklarer at det helt klare utgangspunktet er at avtaler mellom forhandler og kunde skal holdes slik de er inngått.
- Forutsetningen er at forhandler og kunde har skrevet under på salgsbetingelsene ved bestilling av ny bobil. Forhandlerne bruker da salgsbetingelser som er utarbeidet av caravanbransjeforbundet. I disse salgsbetingelser er det tatt et forbehold om at dersom valutakursene øker, så må dette betales av kunden, sier Alexander Rukin.
Krav på tapt fortjeneste
- Dersom kunden mener valutaøkingen har gjort bobilen for dyr, så er det imidlertid mulig for kunden å trekke seg fra avtalen. Da er vi over på det som kalles avbestilling. I slike tilfeller har forhandler krav på å få sine utlegg dekket. Utlegg er det selger taper i fortjeneste når kunden avbestiller i tillegg til faktiske kostnader.
- Konklusjonen er at forhandler bør ha en dialog med både kunden og produsenten for å finne en god løsning både for selger og kjøper, avslutter bransjeadvokat Alexander Rukin.