Ingen endring i engangsavgiften i 2019
- Vi er selvsagt glad for denne utsettelsen. Den gir oss litt mer tid til å komme i dialog med myndighetene og frembringe våre synspunkter og argumenter. Men vi frykter fortsatt for caravanbransjens framtid om den nye avgiftsberegningen med WLFP tas fullt og helt ut for å beregne engangsavgifter på bobiler. Det vil gjøre våre bobiler svært mye dyrere enn de er i dag, sier generalsekretær Geir Holm.
Det Norges Caravanbransjeforbund derfor er opptatt av er om regjeringen i sine fremtidige statsbudsjett vil justere ned avgiften pr. enhet på CO2 og NOx for biler/bobiler, slik at det totale avgiftsnivået ikke øker ved overgangen til WLTP. – Det vi har fått forståelsen av er at våre naboland Finland og Danmark allerede har besluttet å redusere WLTP-tallene med henholdsvis 21% og 25%. Dette for å holde avgiftsnivået uendret. Svenskene vil bare delvis innføre WLTP, forteller Holm.
Forutsigbarhet for bransjen
Regjeringen legger altså opp til å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP) til 2020. Finansminister Siv Jensen sier det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. — Dette er viktig for caravanbransjen og gir oss et forutsigbart 2019, sier Holm.
Og forutsigbart for kundene
- Utsettelse av WLTP gjør det også forutsigbart for våre kunder når det gjelder hva de ulike bobilene vil koste til neste år. Flere kunder og deres forhandlere har allerede bestilt sine 2019-modeller, men har ikke helt visst hvor mye engangsavgiften ville øke. Risikoen for at våre forhandlere hadde blitt sittende igjen med et en rekke nye bobiler som allerede var bestilt, og som kundene ikke hadde råd til å kjøpe, ville vært stor og kunne ført til dramatiske konsekvenser for mange forhandlere.
- Handelen av nye bobiler ville stoppet opp fordi usikkerheten om økningen i engangsavgiften var stor. Pr. i dag er det jo slik at svært få personbiler er godkjent med den nye målemetoden, og det er enda færre bobiler som er det. Nå vil produsentene av bobiler få tid til å bruke den nye målemetoden slik at ting blir korrekt, påpeker Holm.