Veien til tung bobil
La det først være klart at om du tidligere har hatt et C‑førerkort som har gått ut på dato, er det forholdsvis enkelt å fornye dette om det ikke har gått mer enn ett år. For de som aldri har kommet lenger enn til B i førerkortalfabetet er det bare å forberede seg på flere kurs og en håndfull eller to med kjøretimer i lastebil. Det gjelder også de som er gamle nok til at de fikk tilbudet, men som unnlot å ta med seg retten til kjøretøy opp til 7,5 tonn på B‑førerkort.
Sist sommer var det en spent gjeng som møtte opp hos Tangen Trafikkskole i Mysen. De har spesialisert seg på å tilby opplæring i tyngre førerkortklasser. I «klassen», med påfallende mange menn, var jeg eneste person med ønske om å benytte førerkortet til tunge bobiler. For de rundt 12 andre deltagerne var det deres eksisterende yrke som tilsa utvidelse av førerkortet.
Dette må du gjennom for å få sertifikat for lett lastebil/tung bobil, med vekt opp til 7,5 tonn:
- Grunnkurs tunge kjøretøy (3 timer)
- Grunnleggende opplæring og trafikal del (kjøretimer — etter behov)
- Kurs i ulykkesberedskap, sikkerhetskurs og lastesikringskurs (22 timer)
- Så er du klar for teoriprøve og praktisk prøve på trafikkstasjonen
Det høres omfattende ut, og skremmer mange. Men hvor krevende er det egentlig …
Det er ingen grunn til å legge skjul på at det å ta C1-førerkortet er krevende. Til sammen snakker vi om 25 timer på skolebenken og til praktiske øvelser. Slik Tangen trafikkskole hadde lagt opp dette, var det en bolk med teori og så noe praksis.
De praktiske kursene var høydepunktene, og da spesielt kurset som omhandlet brann. Det å kvele flere meter høye flammer med et brannteppe oppleves som heftig, og bare det å fyre av en brannslukker var det mange som aldri før hadde gjort. Her var det nyttig læring for alle, og flere av momentene burde være standard for en bobilfører etter min mening. Det å sitte på skolebenken er uvant for mange, men det er ikke en spesielt krevende undervisning. Og følger du godt med får du et bedre grunnlag for å bestå teoriprøven.
Det som nok vil være demotiverende for mange bobilførere er at man er nødt til å lære seg såpass mye stoff som kun er relatert til lastebil. Det er ikke relevant for en bobilfører å kunne regler for hvile- og kjøretid, for eksempel. Men er du positivt innstilt er det nyttig informasjon å plukke opp uansett. Men det er ingen tvil om at det hadde vært ønskelig med en bedre tilpasset opplæring for førere av bobiler som kun basert på kjøretøyets vekt har blitt plassert i lastebilklassen.
Jon Anders Karlstad er kjørelærer, og svarer dette på spørsmålet om de har mange bobilførere som tar C1-sertifikat: — I perioder har vi god pågang. Totalt snakker vi kanskje om ti-tjue person per år, forteller Karlstad til Din Fritid.
Gjennomføringen
Møtet med trafikkstasjonens byråkrati og formelle autoritet er uvant for mange. Jeg opplevde flere episoder underveis der jeg innså at dette tar tid — alt skal gjøres korrekt. Det hjelper å ha en trafikkskole man forholder seg til. Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor teoriprøvens spørsmål er formulert på en slik måte at det ofte oppleves som at det finnes to korrekte svar, men det ene er mer riktig enn det andre.
Oppsummert
Det er ingen uoverkommelig oppgave å ta C1-førerkortet. Det tok meg to måneder fra første kurs til oppkjøringen var bestått. To hele arbeidsdager gikk med, og det ble selvsagt en del lesing av teori på kvelder og helger, men C1-førerkortet er på ingen måte et uoppnåelig mål. Tilfredsheten ved å vite at jeg kan ratte bobiler opp til 7,5 tonn er stor; større enn belastningen ved å gjennomføre utdanningen.
Et ekstra pluss er at jeg i etterkant opplevde å få en langt bedre forståelse for hvilke utfordringer tungtransportsjåfører har. Tar du C1-førerkortet vil bli trent i å håndtere situasjoner ved ulykker på en bedre måte. Kort sagt oppleves det å ta lastebillappen som en videreutdanning for deg som sjåfør, selv om du som bobilsjåfør ikke bruker mer enn kanskje en fjerdedel av kunnskapen som formidles.
Om du tenker at det å ta C1-førerkortet er læring, og også en fin mulighet for å få en tilbakemelding på hvordan du er som sjåfør, har du rett innstilling og vil oppleve at det er en smart investering!
C1-sertifikat — noe for deg?
Still gjerne disse spørsmålene før du bestemmer deg:
- Er det lenge siden du har vært på førstehjelpskurs?
- Har du noen gang tømt et brannslukningsapparat?
- Har du brukt et brannteppe på en realistisk øvelse?
- Vil du lære hvordan du skal oppføre deg om du kommer til et ulykkessted?
- Er du åpen for å få tilbakemeldinger på hvordan du er som sjåfør fra en kjørelærer?
- Og så må du jo selvsagt vurdere om du tenker at du har nytte og glede av en bobil hvor du sannsynligvis vil få langt bedre lastekapasitet.
B‑førerkort opp til 7.5 tonn
Førerkort for klasse B som ble tatt mellom 2. april 1979 og 30. september 1992 ga i sin tid rett til å kjøre bil opptil 7 500 kg. Frist for å få videreført denne rettigheten var 30. september 1993. For å få til dette måtte man møte opp hos Statens vegvesen og få utstedt nytt førerkort med påstemplet rettighet til å kjøre lett lastebil. Statens vegvesen har ikke tall på hvor mange som valgte å gjøre dette i 1993. De har heller ikke nøyaktige tall på hvor mange som videreførte rettigheten da klasse C1 ble innført 1. januar 2002. Det ble da også krevd innlevering av helseattest for å få denne oppdateringen.
Det som imidlertid er sikkert er at mange av de som kjører tung bobil i dag har fått sitt C1-førerkort på denne måten. Den yngre generasjonen må derimot fullføre utdanningen som beskrevet i denne artikkelen.
Om Din Fritid
Din Fritid er et uavhengig magasin og nettsted for deg som reiser med bobil eller campingvogn. Din Fritid kommer ut åtte ganger i året og inneholder produktnyheter, tester, reisestoff, inspirasjon, nyheter, hygge og mye mer. Nettstedet www.dinfritid.no tilbyr mye lesestoff og ferske nyheter. Som abonnent får du tilgang til tidligere utgaver med blant annet våre produkttester. Gå inn på www.dinfritid.no